2016. február 16., kedd

Ötletek eredmény kimatekozására

A hadijátékok, mint a legtöbb játék, akkor szórakoztatóak, ha mindkét félnek egyenlő esélye van a győzelemre. Így az eredmény optimális esetben a játéktudást tükrözi. Ezt a legtöbb rendszer maximált seregépítési pontszámmal oldja meg, illetve ha a seregek mégis egyenlőtlenek lennének, más módon kompenzálja a gyengébb felet (pl. neki előnyösebb állásból kell védenie az objektívákat).

Az Inkvizítor KOW-os fórumában felmerült egy gondolat, amelyen ötleteltem egy kicsit. A hozzászóló arra volt kíváncsi, hogy az 1505 pontos seregéből hogyan lehetne 1500 pontosat faragni. Én pedig azon gondolkodtam el, hogy miért ne lehetne kialakítani egy olyan rendszert, amelyben a fenti kérdés okafogyottá válik, ugyanis a rendszer:

  • Szabadságot ad a játékosoknak, hogy akkora sereget építsenek, amekkorát tudnak vagy szeretnének;
  • A csata végén a pontszámítás azonban kiegyenlítené az esetleges különbségeket.

Nézzünk egy példát. Anna és Berci játszanak valamilyen pontszámításon, pontértékeken alapuló rendszerben (tehát nem Age of Sigmart :P). Anna serege felpakoláskor 1000 pont, Bercié 2000 pont értékű. Mire véget ér a csata, Anna leütött 500 pontnyi egységet ellenfelétől, míg ő 700 pontnyi figurát veszített. Ki a jobb játékos kettejük közül, ki győzött?

Erre azt találtam ki, hogy valami hasonló képletet lehetne alkalmazni:

eredményesség=(E/S)×(L/E)

ahol E az ellenfél seregének kiinduláskori pontértéke,
S a saját sereg kiinduláskori pontértéke,
L pedig az ellenféltől levett egységek/figurák pontértéke



Aztán még gondolkodtam egy kicsit és rájöttem, hogy a fenti képlet egyszerűsíthető E-vel, vagyis a játékos hatékonyságát ki lehet számolni azzal, hogy a saját pontjaihoz képest mennyi pontot szerzett az ellenféltől. Szóval, ha még érvényes a matek érettségim*, akkor a fantasztikus képlet mindössze annyi lett, hogy
eredményesség=L/S

Azaz a fenti példában Anna eredményessége 500/1000=0,5, Bercié pedig 700/2000=0,35. Vagyis Anna nyert, mivel kisebb seregével arányosan nagyobb kárt okozott, mint ellenfele.

Ennek a számításnak nyilván van egy csomó hátulütője, például kis pontkülönbségeknél gyakorlatilag értelmetlenné válik a használata, viszont talán vannak olyan esetek, amelyekben hasznos lehet ez vagy valamilyen kifinomultabb, átgondoltabb változata.



*Ha tévedtem, akkor szóljatok kommentben. Bekészítettem egy sarkot, ahova el tudok bújni és újra meg tudom oldani a sárga csíkos feladatgyűjteményt.

7 megjegyzés:

  1. Ez nagyon jó ötlet, nekem legalábbis tetszik.

    VálaszTörlés
  2. Sőt, számolgattam, és nagyon tetszik!

    VálaszTörlés
  3. Amennyire tudom, a Tűzzel-vassal szabály megengedi az egyenlőtlen felállást, de ott a kezdésnél ad valami random, vagy választható bónuszt a gyengébb fél. Ha jól emlékszem, pl egy általa kiválasztott egység csak később jöhet be, vagy valami ilyesmi.

    TG

    VálaszTörlés
  4. Szerintem meg pont kis pontkülönbségnél van értelme ennek.
    Nagyobb pontkülönbségnél úgyis más célt kell kitűzni a kisebb seregnek, mert a kardok csatájában egy kb 1.6x nagyobb sereg szinte biztos győz.
    A gondolat viszont nagyon tettszik!

    VálaszTörlés
  5. erdekes az otlet, de nem igazan mukodik. Valojaban egy 2x akkora sereg a masik ellen szinte mindig 100%-ot tud hozni, raadasul nem 2x olyan eros, hanem inkabb 3-4x (2x annyi ideig birja, de kozben kb. 2x annyi veszteseget is tud okozni)

    Masreszt verseny kivetelevel, ahol valamit be kell ilyenkor aldozni az 1500v1505 ugyanaz. 5pt nem valtoztat kb semmit egy seregen.
    Regi Confrontation jateknal volt ezert a szabaly, hogy a ponthatar atlepheto, amig a tullepes nem eri el a legolcsobb figura pontertekenek felet (regi pl 300pt-os jateknal fel lehetett rakni legalisan 307pt-ot Griff sereggel, mivel a legolcsobb figura 13pt-os volt).

    VálaszTörlés
  6. Amin még el lehet filózni, az a mennyiség/minőség játék, és hogy az "eredményesség" melyiket veszi figyelembe nagyobb vagy kisebb súllyal: a pontrendszer az érték meghatározásánál leegyszerűsítve ezzel a két tényezővel operál, nade pl. a Honour játékok a minőséget majdnem teljesen figyelmen kívül hagyják a seregmorál (mint győzelmi feltétel) számításánál. Ez mondjuk olyan rendszereknél, amik individuális figurákra és nem egységekre építenek, elég pepecselős, ha eredményességet akarunk számolni, főleg, ha a figurának magának is több tulajdonsága van.

    Mivel a pontrendszernek a célja éppen az, hogy nem csakis és kizárólag mennyiségi alapú (hanem minőséggel is kalkulál), ezért a nagyobb pontértékű sereg mindig erősebb, ha nem is feltétlenül nagyobb lesz. Ez persze nem jelenti azt, hogy lehetetlen aszimmetrikus csatákat élvezhetően végigjátszani.

    VálaszTörlés
  7. Szerintem az elit egységeket használó előnyben lesz az alap egységeket hozókkal szemben. Illetve ,ha van gyógyítás vagy feltámasztás is borulhat a a képlet...
    Ettől eltekintve jó az ötlet!

    VálaszTörlés