Holmik

2015. február 1., vasárnap

Őfelsége Mária Terézia jobbról előz

Projektekben világbajnok vagyok.
Még az ünnepek előtt valamikor az ebay előtt bambultam, és próbaképpen megnéztem, milyen figurakínálatok vannak. Láttam egy árust, aki javarészt régi Revell figurákat árult korszak szerint egységcsomagokban, elég alacsonyról indított licitekkel; viszont mivel akkor más terelte el a figyelmemet, nem szálltam be a licitálásba. El is vitték azt a hétéves háborús csomagot, amin megakadt a szemem.

Aztán január elején kaptam egy üzenetet, miszerint ez a csomag, amit figyeltem, visszakerült eladásra (gondolom, a licit nyertese nem jelentkezett vagy valamin nem tudtak megegyezni az eladóval). Mivel ebben a sors kezét fedeztem fel, írtam az eladónak, mit szólna, ha a licitálással való szüttyögés helyett megegyeznénk egy árban, és azon elvinném. Kicsit aggódtam, vajon nullkilométeres ebay-felhasználóként mekkora bizalma lesz irántam, de szerencsére elég jó fej volt, gyorsan megállapodtunk, én pedig boldog tulajdonosa lettem négy doboznak: porosz gyalogosok és huszárok, osztrák dragonyosok és tüzérség. Meg egy "ebayeur sérieux" minősítésnek, amit az eladótól kaptam, gondolom, a korábbi fiaskója után értékelte, hogy a megegyezés után pár perccel már csengett is a bankszámláján a pénz.

A seregkezdeményt persze ki akartam egészíteni, úgyhogy folytattam a bevásárlást: Máltáról jött egy doboz porosz és osztrák gyalogos (keretről levágva, kicsit már hiányosan sajnos), másfél doboz dragonyos és egy újabb tüzérség, Angliából pedig sikerült kialkudni egy bontatlan osztrák gyalogsági dobozt. Úgyhogy most van egy elég szép osztrák seregem és egy félkész porosz.

A poroszokat egyelőre félretettem, viszont az osztrákoknak neki is láttam. Találtam egy nagyszerű oldalt, a Kronoskaf névre hallgat, amelyen elég rendezetten található információ a hétéves háború résztvevőiről, műveleteiről, amolyan wiki-szerűen. Gyakorlatilag egy aranybánya a hozzám hasonlónak, aki nem törekszik történészi precizitásra, inkább csak érteni szeretné a korszakot. A másik aranybánya az Obscure Battles blog lesz, amelyen ámulatra méltó alapossággal dolgoz fel a szerző kevéssé ismert összecsapásokat, köztük elég sokat az engem most érdeklő korból.

Ami pedig a figurákat illeti, egyelőre a következőket tervezem (és kezdtem is el):
  • A tüzérség sima ügy: ha a barna egyenruhát sikerül gusztusosan megcsinálnom, akkor ezek nagyon egyszerű, tömegével elkészíthető figurák lesznek. Azon gondolkodom még, hogy az ágyúkat fessem-e schwarzgelb mintára, nem találtam ágyúábrázolást, úgyhogy ilyen irányú segítséget köszönettel fogadok.
  • A lovasságból rengeteg van, a figurák egy része dragonyos lesz, másokat vértesnek festek ki.
  • Gondolkodtam azon, hogy a porosz huszárokat kifestem magyaroknak, de a fejfedő miatt letettem erről. A forrásom szerint a magyar huszárok kucsmát hordtak, úgyhogy ők majd valamilyen napóleoni huszáralakulatból fognak kialakulni a későbbiekben.
  • A gyalogságból számításaim szerint 4 ezredet is ki tudok hozni kis ügyességgel. Kifestettem hat figurát a Haller-ezred színeire, másik hatot pedig a Kaiser-ezredre. Képek a Kronoskafról:

A császári ezrednél kicsit eltértem az egyenruhától: a kabát hajtókáját is vörösre festettem.


A magyaroknál pofátlanul csaltam, ugyanis a Revellnél egyértelműen a birodalmi ruhaviseletre gondoltak a készlet megalkotásakor, én meg lazán átfestettem azt a fenti színséma szerint, lábszárvédő ide vagy oda. De szerintem jól néznek ki "madártávlatból", ahogy az álló ember az asztalra felsorakoztatott figuráira tekint.


Ami a további gyalogezred-jelölteket illeti, a neve miatt tuti befutó a Piccolomini (ez bizonyára annyira pici alakulat volt, hogy nem ezredes parancsnokolt neki, hanem őrvezető), a Königsegg (szerintem nem kell kommentálni), és a Deutschmeister (a vadász alakulatokat hogy hívták? Szarvasfej is volt a zászlójukon?). Komolyra fordítva a szót: szeretnék olyan alakulatokat lemodellezni, amelyek egyrészt régebbi alapításúak, másrészt az egyenruhájuk legyen tetszetős és a többitől eltérő. Ideális jelölt például a 28. Wied (zöld kabátbélés), a 42. Gaisbruck (lila kabátbélés) és a 43. Platz (narancssárga), de szeretnék még egy magyar és egy németalföldi vagy egy olasz ezredet is, szóval ezekkel még sakkozgatok. Azt is próbálgatom, hogy hány figura alkosson egy ezredet.

Ez utóbbit befolyásolja, hogy a Maurice ingyenes szabályai eléggé megtetszettek, és ezt figyelembe véve szeretném kialakítani a csapatokat. A fejemben a 16 és a 24 verseng. 4×4 centis talpakat használnék - az egyedileg talpalás kipróbálva, de valahogy nem éreztem az igazinak -, ezeken elfér 2 lovas, az ágyúnak is elég szélesek, a gyalogsággal viszont még gondolkodom: talpanként 4 fővel ugyanaz a bajom, mint amikor egyesével néztem meg 2×2 centis talpakkal, a végeredmény túlságosan szellős, nem adja át a korabeli hadviselés látványát; keskenyebb talppal pedig már az ágyúk nem lennének kompatibilisek. De ezen még úgyis gondolkodom, figyelembe véve az orosz és a svéd seregem lehetőségeit is.

Utóirat: a svédeket és az oroszokat elkezdtem washolni, ha lesznek normális fények, csinálok képeket. Amennyire féltem ettől a művelettől, annyira örülök, hogy végül csak megcsináltam, ugyanis sokkal szebbek lettek a figurák.

3 megjegyzés:

  1. Szép kis bevásárlólista, nekem a március eleje lesz ilyen. Az a nagy terv, hogy beszerzek elég lovasságot, hogy történelmi csatát is játszhassak a harmincéves háborúban.
    1/72-ben a hétéves háborúval az a bajom, hogy a Revell szettek fölött eljárt az a 20 év, mióta először gyártották, a Zvezda összesen kettőt gyárt(ott), a Hät pedig jó lenne, csak a figurák stílusa nem tetszik. És mint győztes hatalomnak, Frigyesnek és barátainak jár a figyelem, osztrákokat meg varázsoljon az ember magának (a Revell szettek közül mondjuk pont az osztrákok a jobbak). Úgyhogy a 6mm-nél maradok, ott már maga az, hogy a reguláris gyalogság négyesével van öntve, sokat segít a kohéziós gondokon.
    Piccolomini (akkor lovasezred) már a harmincéves háborúban is volt, úgyhogy nagy múltú család lehet.

    VálaszTörlés
  2. Kíváncsi leszek a nagy csatáidra!
    Igazából eléggé meg vagyok elégedve a szettekkel, az osztrákok nagy része ma is megállná a helyét, bár vannak olyan tipikus Revell stílusjegyek (apró, keskeny fej), ami zavaró, de ez nem bug, hanem feature... HaT-es figurám még nem volt, de náluk is azért cidrizek, hogy abba ne hagyják ezt a range-et a porosz gyaloság után. Ami a Zvezdát illeti, ők meg szimplán emberiség elleni bűntettet követtek el a normális szettek elhagyásával. Most lehet tőlük venni 6 figurát 800 forintért... szerintem Nottinghamben a GW árképzési főosztálya sírva bújt be az íróasztal alá, mikor ezt meglátta.

    A Piccolomini családról már hallottam, csak van egy kis vonzalmam az idétlen poénok iránt... :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Art of Tactic boxokkal az a nagy baj, hogy rengeteg fölösleges cucc van az öntőkereten: zászlók, gyűjtőtalp a társasjátékukhoz, mindenféle markerek, ami több anyag = drágább, persze az ár még így is némelyik 28mm-es figuráéhoz közelít. Még jó, hogy van 400 festetlen Napóleon-kori figurám, különben várnám már az orosz meg francia dragonyosaikat (amikből talán lesz is valami, nem úgy, mint amikor korábban ígérték a napóleoni dolgaikat).

      Törlés