Holmik

2015. március 31., kedd

Újabb svéd ötletek, első kézből

Amikor belevágtam, tartottam attól, hogy a nagy északi háború nem igazán magától értetődő téma egy magyar makettezőnek, kevés lesz a rendelkezésre álló tudásanyag. Azután ahogy elmélyedtem az internet bugyraiban, egyre több olyan honlapra találtam, ahol információkat kaphatok a korszakról és a hadjáratokban részt vevő hadseregekről. A legutóbbi ilyen keresgélős körben hagyományőrzőket próbáltam keresni, ezen a honlapon elvileg elég friss felsorolást kaphatunk korszakok szerint a hagyományőrző csoportokról. Nyilván nem teljes, de kiindulásnak érdekes lehet annak, aki valamilyen korszak kapcsán érdeklődik.



Ez a fotó rögtön a svéd hadsereg makettezők körében talán legnépszerűbb alakulata, a Nerike-Wermlands (valamilyen oknál fogva ők így írják) ezred hagyományőrzőinek nyitóképe. A honlapon viszonylag kevés az információ, inkább a képanyag ragadott meg, ugyanis olyan egyenruhákat láttam, amelyeket még sehol.
Például nézzétek meg ezt a képet:


A szürke-vörös egyenruhás embereket nem tudtam hova tenni, addig oké, hogy dragonyosok (a kabát szabása, a lovaglócsizma és a karabély elég árulkodó - gondoltam), de melyik alakulat? Keresgéltem egy darabig, aztán inkább próba-szerencse alapon írtam a honlapon megadott e-mail címre.
Reggelre megkaptam a társaság elnöke, Peter Holmgren nagyon kedves válaszát egy csomó képpel és információval. Kiderült, hogy a szürkék nem dragonyosok, hanem norvég tengerészgyalogosok (!), akik beugrottak a svéd cimborákhoz újravívni a csatát.

Más képeken viszont felbukkantak szürke kabátos, karpust vagy más posztósapkát viselő gyalogosok is, például ők:


Kár a buszokért a háttérben. Mindenesetre ezen a képen (forrás: Stenböcks Caroliner) látszik a legjobban az egyenruha, ami azért, valljuk be, komolyan feldobná a javarészt kék-sárga svéd sereget. Pont a sokféle, színes egyenruhák miatt szeretem a vonalharcászat korát. Peter tippje az volt, hogy ezek a katonák felderítők. Küldött is egy jobb képet:


Leírása szerint ezek a katonák az ún. kunskapare csapatok. Ez a szó valami olyasmit jelenthet, mint az úttörő/pionír, és félkatonai, félig civil állomány alkotta ezeket a csapatokat, és értelemszerűen felderítőként szolgáltak. Most azon esz a fene, hogyan fogok legalább mutatóba néhány kunskapare alakulatot lemodellezni 1:72-ben. Szerintem nagyon nehéz lesz. Metalbeard máshogy gondolja.

"Really hard? Wiping yer bum with a hook-for-a-hand is really hard. Dis be IMPOSSIBLE!"

Na jó, azért ennyire nem drámai a helyzet. Valamilyen téli nagykabátos figurát kell keresni, lefaragni a fejfedőjét és greenstuffból karpust applikálni a helyére. Ezen majd még gondolkodom.

Mindenesetre a tanulság számomra talán az, amit már eddig is kezdtem érezni: a történelmi figurák esetében a korhűség nyilván egy alapvető szempont, de nem kell túlzásokba sem esni. A tönkrement felszerelések pótlását, az új kiosztását nyilván csak fokozatosan tudták bevezetni, úgyhogy lehetségesnek tartom, hogy a harcosok a valóságban is hasonlóan színes képet mutattak, mint a fenti csatajeleneten, ahol pl. a kabátok kékje látványosan eltér az egyes csoportok tagjai között. Szóval kicsit könnyebb szívvel fogom a figurákat festeni és egy fokkal elnézőbb leszek magammal, ha utólag kiderül, hogy némelyik részlet nem hű a korhoz.

2 megjegyzés:

  1. Tényleg érdekes konverzió lesz, szerencsére ha végre elkezdem a 6mm-es dolgokat, nem kell ilyesmi miatt aggódnom :) a karpust megcsinálni GS-ből pedig egyáltalán nem nehéz, én a Zvezda svédjeim egy részét úgy alakítottam át.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tőled inspirálódtam rá, remélem, meg is tudom csinálni... GS-sel eddig még nem dolgoztam, vettem kétkomponensű gyantát, de azzal nem volt egy diadalmenet.

      Törlés